Pages

Thursday, March 3, 2011

Chocolate Banana Popsicle



Urmmmm ni lagi satu kegemaran saya lately. Suka search resepi-resepi. Nak belajar memasak. Jeles lah dengan orang yang kerjanya memasak kalau bosan. Tapi saya? Kalau bosan? Ngadap laptop -.- .


Bahan-bahan dan Peralatan

* 3 biji pisang yang tidak terlalu masak
* 150 gram cokelat separa manis
* 150 gram cokelat putih
* 3tsp shortening (vegetable fat)
* Sprinkles warna-warni
* Sprinkles cokelat
* 6 batang kayu aiskrim
* Kertas minyak (parchment paper)
* Measuring spoons
* 2 mangkuk kecil
* 2 sudu
* Cutting board

*Resipi untuk 6 batang aiskrim.

Cara-cara

01.Kupas kulit pisang dan potong pisang kepada dua bahagian. Cucuk kayu aiskrim di pisang tersebut hingga ke bahagian tengahnya, menjadikannya seperti aiskrim. Ketepikan "aiskrim-aiskrim" tersebut di atas cutting board atau piring plastik dan letakkannya di dalam freezer peti sejuk sementara anda persiapkan bahan-bahan lain. Pisang yang sejuk akan membuatkan cokelat mengeras lebih cepat.

02.Bentangkan kertas minyak di atas meja. Sediakan sprinkles. Masukkan cokelat separa-manis dan 1 1/2 tsp shortening ke dalam sebuah mangkuk. Microwavekan ia pada kekuatan 100% selama 30 saat. Kemudian, kacau, serta microwavekan sekali lagi. Ulang untuk kali ketiga, jika perlu, sehingga cokelat tersebut telah benar-benar cair. Ulangi untuk cokelat putih.

03.Ambil satu pisang dari dalam freezer (satu persatu). Letakkan di atas kertas minyak tersebut, dan tuangkan adunan cokelat tadi ke atasnya. Golek-golekkan pisang tersebut sehingga cokelat telah menyaluti kesemua permukaan pisang.

04.Hiaskan pisang tersebut dengan sprinkles yang anda sukai. Gunakan kreativiti anda atau anak anda untuk menghias pisang tersebut. Pegang pisang tersebut selama lebih kurang seminit, untuk membiarkan cokelat dan sprinkles tersebut melekat dengan kukuh. Setelah itu masukkan kembali ke dalam freezer.

05.Kaut/kikiskan/cedok kembali lebihan cokelat di atas kertas minyak sebentar tadi, dan masukkan kembali ke dalam mangkuknya. Cairkan semula dengan memasukkan ke dalam microwave sekali lagi selama 30 saat, jika ia terlalu pekat. Ulangi langkah-langkah di atas untuk baki pisang yang ada.

Setelah semua pisang telah siap disaluti cokelat dan dihias, masukkan ke dalam freezer peti sejuk selama 45-60 minit. Selepas itu, boleh dimakan seperti aiskrim~!


* Credit to iluvislam.com*

No comments:

Post a Comment